čtvrtek 23. ledna 2014

Já nerad, ty rád, Rijád

Tak nějak pomalu si začínám uvědomovat, že tenhle blog je čím dál tím míň o běhání a čím dál tím víc o všedním životě. Poslední běhací článek jsem se chystal napsat o Posázavské stezce, kde jsem neuvěřitelně rupnul a bylo mi tak zle, že jsem dokonce ve Vlčí rokli podepsal přestup do Pragofky jen abych to měl už za sebou. Naštěstí jsem se neztratil jako Dáňa, kterej se musel na cestu do cíle ptát kolem jedoucího cyklisty.


Jenže jsem ho nenapsal, protože můj všední život mi připravil další překvapení. Služební cestu do země s největším otvírákem na světě, kde se nesmí pít alkohol.


A tak jsem jel. Sice až na podruhé, protože získat víza do KSA není taková prdel jak se na první pohled zdálo, ale nakonec se v mém pase objevilo něco jako směsice rozsypaného čaje a myšších bobků což prý znamená multiple entry for 60 days a já vyletěl. První cílová stanice byl Rijád. Hlavní město uprostřed pouště, která kromě písku překypuje taky ropou a v Rijádu je to sakra poznat. To bych ovšem nebyl já abych nezažil něco originálního. Takže po mém příletu celý den a noc v Rijádu, v poušti, PRŠELO! Zažít lokální záplavy bylo fajn, ale příště bych radši potkal na ulici třeba nějaký lidi.


Prostě Rijád je vo tom, že všichni sedí v drahých převážně amerických autech, ven z nich vylezou jen v nákupáku, ženský oblékají stejnou módu, nejsou tam kina ani divadla o hospodách ani nemluvě.


Mnohem zajímavější byla návštěva přímořského "letoviska" Džidda. Kde o proti suchému a sterilnímu Rijádu to aspoň trošku žilo. Sice pod pojmem žilo si nelze představovat bůh ví co, ale po pár vodních dýmkách ten svět byl o něco víc barevnější a rozmanitější.


Zajímavostí bylo, že během všech jednání co jsem v Saudské arábi měl (a že jich nebylo málo) jsem potkával, Egypťany, Jordánce, Indy, Turky, Palestince, ale ani jednoho Sauda. Jak jsem se později dozvěděl, saudové moc nepracují a na práci si najímají hlavně přistěhovalce. Ani se jim nedivím. Být ropným magnátem to musí bejt dřina, že člověk na práci nemá moc času. Ale až ropa jednou dojde, tak budou Saudové a nejen oni pěkně v ...



Žádné komentáře: